De-icing toren voor vliegtuigen op Schiphol

Voor de uitvoerende aannemer op Schiphol airport hebben we de toren geleverd die het de-icen van vliegtuigen aanstuurt op het J-platform. Als het gevroren heeft, dan moeten de vliegtuigen ijsvrij gemaakt worden voordat ze de lucht in gaan. Dat ijsvrij maken gebeurt met spuitwagens die het hele vliegtuig kunnen bereiken met de-icing vloeistof. StarCabin heeft een 4-laags gebouw neergezet van waaruit de aansturing plaatst vindt. Het gebouw staat naast de landingsbaan op het J-platform en is herkenbaar aan de rood/wit gekleurde vlakken.

Ice-Tower voor vliegtuigen Plattegrond

Als het aan de grond gevroren heeft moeten de vliegtuigen voordat ze de lucht ingaan ijsvrij gemaakt worden. De mechanische onderdelen, waaronder de vleugelkleppen, worden bespoten met een de-icing vloeistof, een mix van water en glycol, dat tot 70 graden verwarmd wordt. Hiermee worden de ijsresten van de vliegtuigen verwijderd zodat alle onderdelen naar behoren kunnen functioneren. Dat ijsvrij maken kost ongeveer 20 minuten per vliegtuig en hangt af van het type vliegtuig en de temperatuur op het vliegveld. Het vliegtuig wordt vrij gemaakt van sneeuw, ijs en hagel of vastgevroren regen.

Ice-Tower voor vliegtuigen   Ice-Tower voor vliegtuigen   Ice-Tower voor vliegtuigen

Plaatsing van de units onder strenge begeleiding op het platform naast de landingsbaan

 

Uitvoering van het gebouw

De basis van het gebouw bestaat uit 2 lagen van 30 foot opslagcontainers. Deze zijn aan elkaar gelast en van extra ondersteuning voorzien aan de binnenzijde. Zodoende is het een vast blok en stabiel blok voor de bovenste 2 verdiepingen. De bovenste 2 verdiepingen zijn goed geïsoleerde StarCabin units met kunststof kozijnen met dubbel glas en voorzien van rolluiken. Ramen zijn rondom in de toren geplaatst zodat ze overal toezicht hebben op het platform. De units staan vol met computerschermen en communicatiemiddelen waarmee de medewerkers de mensen aansturen op de de-icing spuitwagens.

Het staat vol met computerschermen en communicatiemiddelen

 

Extra werkzaamheden

Om de toren op te laten vallen, hebben we de gehele gevel geschilderd in rood en witte vlakken van 1,5m x 1,5m. Als je aankomt vliegen op Schiphol, zie je de toren al van ver staan. In de werkruimtes zijn luxe scheidingswanden geplaatst met glaskozijnen en een schuifloket. Op het plafond zijn nog extra geluidsabsorberende plafondplaten gehangen zodat de akoestiek optimaal is.

Ice-Tower voor vliegtuigen

Naast het gebouw staat een enorme stellage van trappen en bordessen om veilig boven in het gebouw te komen. In middels is een ruimte binnen in het gebouw ingericht met een simulator. Een soort vliegsimulator maar dan voor de spuitgasten. Zo kunnen ze het hele jaar door vast oefenen voor het geval de vliegtuigen weer de lucht in moeten in de winter.

Ice-Tower voor vliegtuigen